Så har ännu ett år passerat och ett nytt tagit vid. Föråldrade sanningar har lagts till räkningarna och nya idéer har börjat bryta fram. Men i en bransch som förändras så snabbt och så genomgripande som bokbranschen är det svårt skilja på välformulerat fluff, slagkraftigt nonsens och väl underbyggda analyser av morgondagens förlagsvärld. För när allting är i rörelse, hur ska vi då värdera det som sägs?
Strax före jul publicerade FutureBook en lista över de tolv mest lästa artiklarna från året. Sammanställningen ger en tydlig bild över var vi befinner oss. Rubriken på den populäraste artikeln från förra året är talande: 25 Ways To Generate Better Online Book Sales. Den är vad den utger sig för att vara. I 25 punkter listar australiensare Nick Atkinson hur du kan sälja fler böcker på nätet. Den är konkret, handfast och jordnära, precis som de nästföljade artiklarna på listan. 2013 är året då bokbranschen skrider till verket.
Med ett undantag. På femte plats återfinns artikeln, Ebook Publishing Plattforms Are a Joke, av Baldur Bjarnason, en isländsk webbdesigner i England. I samma konkreta tonfall sågar han alla internationella distributionstjänster vid fotknölarna. Frånvaron av en fungerande infrastruktur för produktion och distribution förklarar också varför Forbes i en serie artiklar skrivit upp ett litet okänt distributionsföretag från norra Europa till skyarna, som exempelvis i Amazon Is Ripe For Disruption. Japp. Det är Publit de skriver om.
Men listan över de tolv mest lästa artiklar på FutureBook från förra året är inte bara en sammanfattning av året som gått. De ger en tydlig fingervisning om vad vi har att vänta under 2013.
I en utmärkt bloggpost om det nya året har den amerikanske branschevangelisten Mike Shatzkin extrapolerat flera av de ämnen som dykt upp i artiklarna på FutureBook. Shatzkin sammanfattar sin framtidsspaning i fem punkter. Han tror att övergången av försäljningen från papper till skärm kommer att sakta ner, att det dröjer innan medieberikade titlar tar fart på allvar och att nya publiceringsplattformar kommer att bli avgörande för barnlitteraturen. I likhet med många andra analytiker tror han att fler av de internationella jättarna kommer att gå ihop.
Shatzkins avslutande punkt är lika provokativ som självklar i det nya förlagslandskapet. Samtidigt som marknadsföring blir allt viktigare flyter det också ihop med det redaktionella arbetet. Han menar att marknadsföringen har börjat skifta fokus från titlar till läsare.
Precis samma sak händer i angränsande branscher, men då i motsatt riktning. För kommunikationsbyråer innebär förändringen att de slutar göra reklamkampanjer och istället börjar producera och distribuera redaktionellt innehåll. Red Bull är ett utmärkt exempel. I en välskriven artikel av James O'Brien beskrivs företaget som "a publishing empire that also happens to sell a beverage". Det är dessutom i den här typen av redaktionell marknadsföring som den kontinuerligt accelererande mediekonvergensen framträder som tydligast.
Motsvarigheten till topplistan på FutureBooks bjuds av The Literary Platform, som bett en lång rad av de mest tongivande aktörerna i förlagsvärlden berätta om hur de ser på det nya året. Med namn som Peter Collingridge, Stephen Page, Richard Nash framstår sammanställningen mer som en programförklaring än som en framtidsspaning. Även Publit blev inbjudna att dela sin syn på det nya året. Så vad händer i bokbranschen 2013? Så här svarade vi.